Go de Graaf
Go de Graaf
Beroepsnaam: Go de Graaf
Geboren: 1945 te Brakel als Gosewina Bernarda van den Bosch
Opleiding: 1963-1967 textiel en tekenen te Rotterdam (Windroos)
Woonde en werkte o.a. In Leerdam, Heerhugowaard, Alkmaar, Gorinchem, Culemborg.
Vanaf 1972 beroepsmatig werkzaam als beeldend kunstenaar.
Begint met textielapplicaties, figuratief. Na verloop van tijd worden kleur en vorm belangrijker dan figuratie.
Na 1983 maken de textielapplicaties plaats voor schilderen en tekenen en vallen de werken onder de constructieve richting te scharen.
Vanaf ± 2012 vormt fotografie de hoofddiscipline.
Naast het schilderen en de fotografie worden af en toe, eigenhandig cassettes, boekjes, mapjes in kleine oplagen gecreëerd; in het begin in zeefdruk, later met behulp van andere drukvormen of in combinatie met lijntekeningen. Soms wordt beeld gecombineerd met eigen tekst. Vanaf 2011 worden ook fotoboeken over specifieke onderwerpen toegevoegd.
Toelichting:
Een werkbezoek (± 1966) aan de textielkunstenaar Wim Schenk, de vrijheid die hij zich neemt geeft een belangrijke push. Vanaf die tijd volgt materiaalonderzoek en de eerste kleden ontstaan.
Leerdam (1967-1976), Heerhugowaard (1976-1983) :
Begin zeventiger jaren ontwikkelt zich een eigen manier van materiaalgebruik. De onderwerpen zijn natuurgebonden: planten, schelpen, kikkers, vlinders, appels. Alles heel sterk uitvergroot. Vlak en lijn gaan een steeds grotere rol spelen. Dit komt vooral tot uitdrukking in een serie dozen. De laatste wandkleden (begin jaren ’80) zijn geïnspireerd op de beweging van riet en het ritme van lijnen, denkend aan de werking van een computer.
Alkmaar ( 1983- 2002), Gorinchem (2002-2010):
Om de werking van lijn, vlak en kleur beter uit te kunnen diepen wordt gezocht naar andere disciplines. In het Grafisch Atelier Alkmaar volgt scholing in de zeefdruktechniek hetgeen goed aansluit bij een constructieve werkwijze. De textielapplicaties maken definitief plaats voor schilderen en grafiek.
Hoewel in deze volgende periode constructie, lijn en vlak de basis vormen blijft de natuur, met name rivierenlandschap en het licht altijd op de achtergrond aanwezig. Dit komt tot uitdrukking in het kleurgebruik. Vrijwel nooit wordt gebruik gemaakt van felle kleuren. De verf wordt vermengd met marmerpoeder om de terugkaatsing van het licht diffuus te maken. De composities zijn meestal opgebouwd uit rechthoeken en vierkanten en staan vaak los op de achtergrond. Ook wordt een periode gebruik gemaakt van ovalen en cirkels. De kleur die de vorm krijgt toegewezen bepaalt de ‘aanwezigheid’ van de vorm: hard kaatsend of juist wegzinkend.
Vanaf 2007 worden de mogelijkheden van het vierkant uitgediept. Dit leidt tot een serie ritmische schilderijen. Op diverse manieren worden schuin afgesneden vierkanten naast elkaar geplaatst. De verschillende kleurcombinaties bepalen hoe het ritme wordt “gelezen”.
In dezelfde periode wordt ook een reeks tekeningen gemaakt, alle gebaseerd op een zelfde grondverdeling waarop steeds weer een ander lijnenspel wordt blootgelegd.
Culemborg (vanaf 2010) :
Na verhuizing naar Culemborg brengt de onrust rondom de uiterwaarden en een daaruit voortvloeiend fotografisch project de prioriteit voor het gebruik van de camera als uitdrukkingsmiddel teweeg. Fotografie biedt de mogelijkheid de omgeving “ingedikt” te zien. De toeschouwer met andere ogen naar zijn leefgebied te laten kijken.
Tevens bevat de fotografie, naast de vastleggende functie ook een belangrijke nieuwe uitdaging voor De Graaf: Natuur en architectuur bieden een spel van lijnen, schaduwen, vlakken, herhaling, ritme. De elementen waarmee zij zich al decennia bezig houdt. De fotografie kan als beeldend middel gebruikt worden. Anders dan bij schilderen en tekenen (waar de beelding op een leeg oppervlak tot stand komt ) ontstaat bij fotografie de beelding door een combinatie van hetgeen door de lens zichtbaar is en de keuze voor een bepaalde afsnede, een bepaald ritme, een licht-schaduweffect.
De beeldende werking van de foto wordt door gebruikmaking van die effecten versterkt .
Zwart-wit fotografie vormt nu een belangrijk aspect binnen het oeuvre van De Graaf. Door haar manier van kijken en fotograferen probeert ze het onderwerp los te maken uit de oorspronkelijke context. Dat leidt tot abstracte beelding en een andere blik op het alledaagse.
Nevenactiviteiten:
1967-1976 onderwijs beeldende en textiele vakken.
1977-1983 organisatie tentoonstellingen raadhuis Heerhugowaard.
1987-1995 beheersfunctie Grafisch Atelier Alkmaar en organisatie tentoonstellingen grafiek.
1984-1996 Bestuurslid Alkmaarse Kunstenaars vereniging
1995 organisator atelierroute Alkmaar
1996-2002 Plaatsvervangend lid welstandscommissie Alkmaar
Art-Room ( organisatie tentoonstellingen-concrete kunst)
2002-2010 Havendijk 80 (organisatie tentoonstellingen concrete kunst)
2005 Organisatie tentoonstelling “Zonder Titel” (onderdeel Symposion Gorinchem 2
2012 aanbieding “Lekspiegeling” aan de commissaris van de Koningin Gelderland als actiemiddel in de strijd om het behoud van de Oostelijke uiterwaarden van Culemborg.
Tentoonstellingen:
Door de jaren heen op diverse plaatsen in Nederland, Duitsland, Engeland, België, Italië, Oostenrijk, Polen.
Belangrijk in de beginjaren Galerie Ina Broerse (Amsterdam, Laren)
Later Galerie Conny van Kasteel (Egmond aan zee)
Werk in bezit van o.a.:
AHOLD-Zaandam; Rijkswegenbouwlaboratorium-Delft; Bos Kalis Westminster- Sliedrecht; UNETO- den Haag; Gemeente Den Haag; Gemeente Heerhugowaard; Stedelijk Museum Alkmaar; Triversum- Alkmaar; Museum Mondriaanhuis- Amersfoort; Koninklijke bibliotheek- Den Haag; Museum Westreenianum-Den Haag: Weeshuismuseum-Culemborg; VvE “de kapel” – Culemborg; particulieren.
Uitgaven: boeken, mappen, cassettes:
1994 “nabeeld”; cassette . Zeefdrukken als nabeeld van een Marokko reis, toegevoegd een gedicht van de Touarecdichter Hawad
1995 “blauw-rood-geel” ; mapje. Zeefdrukken
1995 “zand-rode aarde- nacht”; mapje. Zeefdrukken
1996 “noemer 11” - prent en poëzie; mapje. Uitgave Grafisch atelier Alkmaar. Zeefdruk gecombineerd met een gedicht van José Sanchez.
1997 ”wachtend de tijd”; boekje zeefdruk + gedichten over Rome
2011 “lekspiegeling” ; leperello. Vestigt de aandacht te vestigen op de oostelijke uiterwaarden van Culemborg die verloren dreigen te gaan door plannen om buitendijks huizen te gaan bouwen
2017 ‘rest en herinnering’; boek. Fotoproject over de sloop van een z.g. wederopbouwwijk in Culemborg
2018 “Oeverslib” ; boek. Foto’s en tekst over het lage water en de uitgedroogde uiterwaarden bij Culemborg
2020 “’buitendijks-binnendijks”; boek. Foto’s van het landschap aan de oostzijde van Culemborg.
2020 “winterakkers”; boek. Foto’s van de akkers ten oosten van Culemborg.
Schriftelijke bijdrage aan:
“Tussen ratio en intuïtie – reacties op abstracte kunst”( uitgave stichting Yellow Fellow 2008) met het artikel “Is wat ik zie inderdaad wat ik zie? Is één plus één wel twee?” .
Publicaties:
“parade”, actuele kunst uit Gorinchem 2004
“zie de mens”, het mensbeeld in de kunst van de 21e eeuw, 2004
“ Over de Grens” , actuele beeldende kunst uit Gorinchem 2006
“ein jahr 31 positionen 30 räume 2008-2009“ , Museum Modern Art Hünfeld.
“Breedbeeld”, 50 jaar geometrische kunst, 2010; Museum Van Lien.
Artikelen:
28-06-1977 Noordholland Post. “Ik maak schilderijen van stof”. (Harm Visser)
08-1977 Bijvoorbeeld -1977-3, “Go de Graaf applicaties”. ( Renée Boffin )
1979 Bijvoorbeeld-1979-1, “realisme in textiel”. ( Renée Boffin )
04-04-1979 ,Noordholland Post. “werkgroep exposities Heeerhugowaard
04-04-1979, Noordhollands dagblad. “ ‘Vinger’-wandkleden bereiken essentie in werk Go de Graaf” (Kees de Bakker).
28-09-1982, Alkmaarse Courant. “Go de Graaf: Kijken en verwonderen” (Eric Beets)
19-02-1985, Alkmaarse Courant. “Het niemandsland van de abstractie” (Eric Beets)
28-04-1990, Noordhollands dagblad. Älkmaarse cultuurprijs naar Grafisch Atelier”(Peter Dicker)
17-03-1995, Noordhollands dagblad. “Kunstenaars al twintig jaar onder dak bij grafisch Atelier”
04-1995 artikel door Jan Barendse: Grafiek biënnale alkmaar 1995,” Nieuwe vijftigers”.
20-02-1997 , de Gelderlander. “Een angstig ruimteaapje en de kop van een plastic pitbull”. (Martin Pieterse)
06-03 -1998. Noordhollands dagblad. “wachtend de tijd” “ bundel Go de Graaf “
08-2000 , Gelders Dagblad,. Öp het oog: Marialust. (Thom Stronk)
17-08-2001 Alkmaarsche courant/Noordhollands dagblad. “Geometrische vormen leiden tot poëtische kunst”. (Monique Groot)
17-07-2002, Utrechts dagblad-Amersfoortse Courant, “stoelendans rond Mondriaan” ( Thea Figee)
Juni 2002, Mondriaanhuis – museumbrief, “stoelendans rond Mondriaan”
19-09-2002, de Gelderlander, “Holland constructief”. (Antonie den Ridder)
20-11-2002 Gorcumse Courant, “geometrische emoties” Piet Augustein.
29-01-2003 Gorcumse Courant. “De schoonheid van de abstractie”. (Piet Augustijn)
16-07-2003 Contact.” Ëxpositie 22 in galerie Conny van Kasteel”.
18-12-2003, de Gelderlander.. “Het begint waar de zon opkomt achter de zwarte vlekken”.
31-12-2003, Gorcumse Courant, “tentoonstelling ‘Contrasten’ in het stadhuis. (Piet augustijn)
07-12-2011, Rivierenland. “Een fotoboek uit liefde voor de rivier”. (Margriet Hunfeld).
14-12-2011, Culemborgse Courant. “Cornielje blij met boek De Graaf
05-11-2014, Gorcumse Courant. Go de Graaf even terug”
12-10-2016 Culemborgse Courant. “ De dijk, waterkering, icoon in het landschap”
19-04-2017, Culemborgse Courant. “tentoonstelling over herinrichting wijk ‘Achter de Poort’.
26-04-2017, Culemborgse Courant. “opening ‘Wat rest is herinnering’ ”.